تفاوت بلیط هواپیما چارتری و سیستمی


هنگامی که مسافران با هواپیما سفر می کنند، معمولاً یک پرواز برنامه ریزی شده انجام می دهند. پروازهای برنامه ریزی شده بر اساس برنامه های از پیش منتشر شده برای حرکت و ورود از یک مقصد به مقصد دیگر انجام می شود. اما یکی دیگر از گزینه های سفر، خرید بلیط هواپیما چارتری و پرواز چارتر است که با پرواز برنامه ریزی شده متفاوت است.

بلیط هواپیما چارتری چیست؟

به طور معمول، بلیط های چارتر عمومی زمانی وجود دارد که یک شخص یا شرکت برای بهره برداری از یک هواپیما به مقصدی و یا از مقصد قرارداد می بندد و سپس به طور مستقیم یا از طریق یک آژانس مسافرتی صندلی را به افراد مختلف ارائه نموده و می فروشد. 
این شرکت ممکن است یک شرکت هواپیمایی یا نهاد دیگری مانند یک شرکت تور یا پکیج تعطیلات باشد. برخی از بلیط های عمومی فقط به صورت فصلی عمل می کنند و اغلب به عنوان بخشی از پکیج سفر تعطیلات فروخته می شوند. پروازهای چارتر عمومی ممکن است ارزش بسیار زیادی داشته باشند و اغلب بدون توقف بین شهرها انجام می شوند.
بنابراین، بلیط های چارتر همواره از قبل خریداری شده و سپس توسط خریدار به مسافرین پیش فروش می شود. پس اگر خریدار نتواند همه صندلی های خالی پرواز را بفروشد متوجه ضرر خواهد شد. لذا اکثرا آژانس های هواپیمایی در درجه اول سعی می کنند بلیط های چارتر خود را بفروشند. 
با این حال، فروش بلیط هواپیما چارتر مستقیما در اتباط با آژانس چارترکننده و همچنین زمان پرواز و میزان تقاضای مسافران دارد. بدین معنا با افزایش تقاضا برای یک پرواز در یک تاریخ مشخص، کلیه بلیط های هواپیما چارتر به آن مسیر به راحتی فروخته می شود. در این صورت قیمت بلیط هواپیما چارتر حتی بیشتر از قیمت بلیط هواپیما سیستمی می شود. مثلا در ایام تعطیل مثل عید نوروز و دیگر ایام تعطیل و مناسبت ها. در حالی که در طول هفته ممکن است بسیاری از صندلی ها خالی بماند.
هدف اصلی از گفتن این صحبت ها این است که بگوییم آژانس چارتر کننده قیمت های متفاوتی را در زمان های مختلف ارائه می دهد.

بلیط هواپیما سیستمی چیست؟

بلیط هواپیما سیستمی به بلیطی گفته می شود که مستقیما از یک شرکت‌ هواپیمایی (ایرلاین) خریداری شده و در آن نرخ بلیط و برنامه زمانی مستقیما توسط شرکت هواپیمایی اعلام می گردد. بدین ترتیب هم برنامکه زمانی و هم قیمت بلیط ها ثابت و از پیش تعیین شده اند.

تفاوت بلیط چارتر و سیستمی

پس همانطور که تا اینجا گفتیم مهم ترین تفاوت بلیط هواپیما چارتر و بلیط هواپیما سیستمی در مشخص و ثابت بودن برنامه زمانی سفر می باشد. هرچند ثابت بودن برنامه به معنای این نیست که نتوانید تحت شرایط و قوانینی تاریخ یا ساعت پروازتان را در صورت ضرورت تغییر دهید و یا بلیط خود را کنسل کنید و وجه خود را پس بگیرید.
اگر شما دخالتی در کنسلی پرواز نداشته باشید و پرواز از سوی خود شرکت‌ هواپیمایی لغو شود هزینه ها توسط  شرکت‌ هواپیمایی تقبل می شود. در حالی که که اگر کنسلی از سوی شما انجام شود، شما باید جریمه ای را بابت این تغییر برنامه بپردازید.
اما یکی از تفاوت های بلیط هواپیما چارتر و سیستمی نداشتن امکان تعییر ساعت و روز پرواز و یا کنسلی آن در تاریخ مقرر می باشد. این نوع بلیط ها قابل استرداد نبوده و به نفعتان هست هر طور شده خود را به پرواز برسانید والا بلیط شما سوخت می شود.

 

تفاوت بلیط هواپیما چارتری و سیستمی

بلیط هواپیمای چارتری مناسب تر است یا سیستمی ؟

بدون شک شما هم بارها از خود می پرسید که آیا بهتر است بلیط چارتر بخرم یا بلیط سیستمی. در این مقاله به برخی تفاوت ها و مزایا و معایب خرید بلیط هواپیما چارتر و بلیط هواپیما سیستمی می پردازیم.
پرواز چارتر پروازی است که بخشی از برنامه منتشر شده یک شرکت هواپیمایی نیست. به عنوان مثال، یک شرکت هواپیمایی در وب سایت خود اعلام نمی کند که شرکت هواپیمایی پروازی از نقطه A به نقطه B را در ساعت 15 هر چهارشنبه انجام می دهد. درعوض، پروازهای چارتر معمولاً برای سفرهای برنامه ریزی نشده خاص انجام می شود. به همین دلیل تفاوت هایی در بلیط هواپیما چارتری و سیستمی وجود دارد.

آیا بلیط هواپیمای سیستمی ، قدیمی تر و مطمئن تر است یا بلیط چارتر؟

بلیط های هواپیما سیستمی توسط شرکت های هواپیمایی مختلف فروخته شده و به راحتی قابل لغو، تغییر تاریخ یا استرداد هستند، و معمولا خاطر مسافر با این نوع بلیط ها جمع تر است اما در ازای این خاطر جمعی مجبورید بهای بیشتری را بپردازید.
مسافرانی که زیاد سفر می کنند می دانند که چه زمانی بلیط هواپیما چارتر برایشان مناسب تر است و چه زمانی بلیط هواپیما سیستمی بهتر. هرچند یک جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد. هر یک از دو نوع بلیط هواپیا چارتر و بلیط هواپیما سیستمی خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند که با در نظر داشتن برنامه سفرتان، بودجه و انعطاف‌پذیری نوع مناسب را برای خود می یابید.
هرچند شما ممکن است تعداد کل سفرهایی که تا به حال انچام داده اید را در نظر گرفته و ببینید که تا کنون هیچ پروازی را استراد نکرده یا تاریخ آن را عوض نکرده اید اما همچون شرکت های بیمه که شما مبلغی را بابت خریداری اطمینان خاطر می پردازید شما مجبورید برای بلیط های سیستمی بهای بیشتری را بپردازید تا در صورتی که اتفاقی افتاد و به هر دلیل در تاریخ تعیین شده موفق به سفر نشدید بتوانید پرواز خود را کنسل نموده و بلیط خود را استرداد نمائید تا مانع بروز ضرر بیشتری شوید.
در اکثر پروازهای ایرانی مانند هواپیمایی ماهان یا ایران ایر، بلیط ها به صورت سیستمی به فروش می رسند و هزینه کمتری را برای بلیط هواپیما کودک یا نوزاد دریافت می کنند. هزینه ای که بابت صندلی های خالی به وجود می اید تنها به شرکت هواپیمایی یا خطوط هوایی تحمیل می گردد. بلیط های سیستمی هم توسط آژانس های هواپیمایی و هم توسط خود خطوط هوایی فروخته می شوند.
برخلاف بلیط هواپیما چارتری که نوسان زیادی دارد بلیط هواپیما سیستمی اغلب قیمت ثابتی دارند، هرچند در صورتی که بلیط هواپیما لحظه آخری را خریداری کنید هم گاهی مجبورید هزینه های بیشتری بپردازید. در هر صورت اگر صرفه جویی در هزینه خرید بلیط هواپیما خیلی برای شما اهمیت دارد بعید می دانیم بتوانید بلیط دلخواه خود را در بلیط های سیستی بیابید. در واقع تنها عیب بلیط هواپیما سیستمی نسبت به بلیط هواپیما چارتر که مانع انتخاب آنها می شود گرانتر بودن آنها نسبت به بلیط هواچیما چارتر می باشد.

تفاوت بلیط هواپیما چارتری و سیستمی از لحاظ قیمت

به طور خلاصه می توان بلیط های هواپیما سیستمی و چارتری را به شرح ذیل با هم مقایسه نمود.

تفاوت بلیط هواپیما چارتر نسبت به بلیط سیستمی در قیمت
-    معمولا بلیط هواپیما چارتر ارزان تر از بلیط هواپیما سیستمی می باشد.
-    معمولا بلیط هواپیما چارتر نوسان بیشتری نسبت به بلیط هواپیما سیستمی دارند.
-    بلیط هواپیما چارتر غیر قابل استرداد است درحالی که شما می توانید بلیط هواپیما سیستمی را مسترد نمائید.
-    در بلیط هواپیما چارتر قیمت بلیط برای همه افراد با هر شرایطی یکسان است، در حالی که در بلیط هواپیما سیستمی هزینه کمتری برای نوزاد و کودک می پردازید.
-    میزان بار مجاز همراه مسافر در بلیط هواپیما چارتر کمتر از میزان بار مجاز برای بلیط های سیستمی است. البته این شرایط اغلب برای پروازهای خارجی است و در پروازهای داخلی اغلب نرخ یکسانی برای کلیه پروازها در نظر گرفته می شود.

مسئولیت بار در پروازهای چارتر

قوانین مسئولیت بار داخلی DOT برای همه پروازهای چارتر داخلی، صرف نظر از نوع آنها، اعمال می شود که در هواپیمایی طراحی شده برای ظرفیت بیش از 60 صندلی انجام می شود.
 الزامات مسئولیت بار داخلی برای بلیط هواپیما چارتر عمومی مانند الزاماتی است که برای بلیط هواپیما سیستمی اعمال می شود. 
علاوه بر این، کنوانسیون مونترال (معاهده‌ای که شامل قوانین بین‌المللی مسئولیت بار است) برای برخی از پروازهای چارتر بین‌المللی اعمال می‌شود.

چگونه بفهمم چه کسی بلیط هواپیما چارتر عمومی را می فروشد؟

تمام موارد فروش، از جمله آگهی‌ها و قیمت‌ها، باید شامل نام شرکت هواپیمایی باشد که پرواز را انجام داده و خدمه‌ای را برای کارکنان پرواز فراهم می‌کند.

آیا بلیط هواچیما چارتر عمومی که می گیرم تایید شده است؟

بررسی کنید تا مطمئن شوید بلیط چارتر عمومی که رزرو می کنید تأیید شده است. مسول مربوطه باید قبل از اینکه بتواند هر صندلی در آن پروازها را بفروشد، یک «گزارشنامه» چارتر عمومی را تأیید کند که پروازهایی را که یک اپراتور چارتر عمومی می‌خواهد بفروشد، فهرست می‌کند. شما می توانید با مراجعه به صفحه وب هواپیمایی عمومی تعیین کنید که آیا بلیط هواپیما چارتر عمومی شما دارای یک دفترچه بلطی چاتر تایید شده توسط وزارت حمل و نقل ایالات متحده است یا خیر. پس از ورود به صفحه وب، به «فهرست بلیط هواپیما چارتر عمومی» بروید و سال مربوط به سفر خود را انتخاب کنید.

آیا وقتی بلیط هواپیما چارتر عمومی میگیرم باید قرارداد ببندم؟

بله. هنگام خرید بلیط برای چارتر ، همچنین باید یک قرارداد بین اپراتور شرکت کننده با یک شرکت چارتر عمومی به عنوان "شرکت کننده" چارتر منعقد کنید. حقوق شما در قرارداد اپراتور-شرکت کننده مشخص شده است که باید قبل از سفر توسط شما امضا شود. شما حق دارید این قرارداد را قبل از رزرو بلیط چارتر دریافت کنید و در صورت لغو رزرو قبل از امضای قرارداد اپراتور-شرکت‌کننده، حق بازپرداخت کامل هزینه‌های وارد شده به کارت اعتباری خود را دارید.
 توجه: اکثر قراردادهای اپراتور-شرکت کننده در حال حاضر الکترونیکی است و در طول فرآیند رزرو به خریداران ارائه می شود. در بسیاری از موارد، موافقت شما با شرایط بلیط چارتر در فرآیند رزرو گنجانده شده است.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!