قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می شود؟

قیمت بلیط هواپیما بسیار بیشتر از آنچه به نظر می رسد، متغیر است. در این مقاله نگاهی داریم به نرخ کرایه، قوانین تعیین قیمت بلیط هواپیما ، اشتراک کد، کرایه‌های تلفیقی، بهترین روزهای هفته برای سفر از نقطه نظر قیمت بلیط هواپیما و هر آنچه که برای یافتن ارزان‌ترین پروازها و کم ترین قیمت بلیط هواپیما باید بدانید. برای مشاهده نظریه نهایی که توسط کارشناسان در این زمینه نوشته شده است، به ادامه مطلب بروید. 
جستجوی قیمت  بلیط هواپیما  می تواند سرگرم کننده باشد، به خصوص زمانی که یک معامله خوب به چشم شما می آیید. اما گاهی اوقات نسبتاً  کاری خسته کننده است. شما ساعت‌ها را در اینترنت صرف می‌کنید، وب‌ سایت‌های مختلف را امتحان می‌کنید، اما کرایه‌های معقولی پیدا نمی‌کنید. در عوض، قیمت‌هایی را می‌بینید که دوبرابر قیمت بلیط هواپیما است که قبلاً پرداخت کرده‌اید، یا به یاد می‌آورید که دوستی به تازگی آن پرواز را با صدها دلار کمتر خریده است.

اصول اولیه در تعیین قیمت بلیط هواپیما 

قیمت بلیط هواپیما  شما شامل چند چیز است.
-    کرایه پایه بلیط هواپیما 
-    مالیات و هزینه های فرودگاهی
-    اضافه شارژ سوخت
-    هزینه خدمات برای صدور
-    غذا
-    انتخاب صندلی
-    بار سفر
چهار مورد آخر گاهی اختیاری هستند (مخصوصاً برای خطوط هوایی کم هزینه) که اگر بخواهید از آنها نیز بهره مند شوید، علاوه بر قیمت بلیط هواپیما ، باید هزینه آنها را نیز پرداخت  کنید. در خطوط هوایی قدیمی تر و سنتی تر و در پروازهای طولانی مدت، این موارد معمولاً در تعیین قیمت بلیط هواپیما گنجانده می شود.

کلاس صندلی انتخابی برای پرواز

خطوط هوایی ابتدا نوع هواپیمایی را که برای پرواز استفاده خواهند کرد تعیین می کنند و این به آنها می گوید که در هر کلاس مسافرتی چند صندلی وجود دارد. در حالی که
یک کلاس مسافرتی نشان دهنده کیفیت کلاس کاملا اقتصادی، بیزنس کلاس، یا اقتصادی (First، Business، Premium Economy یا Economy) است، رزو صندلی شما در هر پرواز به نوع بلیط هواپیما اشاره دارد و یکی از اصل تعیین کننده  قیمت بلیط هواپیما می باشد.
هر کلاس صندلی (با نام مستعار کلاس کرایه) قوانین و محدودیت‌های متفاوتی دارد. هزینه تغییر یا بازپرداخت قیمت بلیط هواپیما  می‌تواند بسیار متفاوت باشد، برخی از آن‌ها را فقط در صورتی می‌توان رزرو کرد که پرواز شما بیش از 14 روز فاصله داشته باشد یا فقط در روزهای کاری هفته باشد.
هر کلاس رزرو بر اساس این عوامل قیمت متفاوتی دارد. و اگرچه ممکن است 100 صندلی در بخش اقتصادی Economy وجود داشته باشد، اما ممکن است تنها 10 صندلی در هر چارت کرایه مختلف وجود داشته باشد. سایت‌های آنلاین زیادی مانند AIR ARABIA و FLY DUBI ارزان‌ترین کلاس رزرو و قیمت بلیط هواپیما موجود را به شما نشان می‌دهند که با همه معیارهای شما مطابقت دارد.

چرا این همه تفاوت؟

دلیل همه این کلاس های رزرو این است که خطوط هوایی سعی می کنند سود خود را به حداکثر برسانند. آنها می دانند که عمدتاً دو نوع مسافر وجود دارد: مسافران تفریحی و مسافران تجاری. هر دوی آنها به پرواز نیاز دارند اما رفتار خرید آنها کاملاً متفاوت است.
در حالی که مسافر اوقات فراغت (به طور کلی) انعطاف بیشتری در مورد تاریخ و قیمت بلیط هواپیما دارد، مسافران تجاری باید در یک روز خاص و اغلب در یک زمان خاص سفر کنند. مسافران تفریحی تمایل دارند از قبل رزرو کنند و به آنها زمان برای برنامه ریزی سفرشان بدهند، بنابراین کلاس های رزرو ارزان تری را خریداری می کنند.
مسافران تجاری مجبورند گاهی اوقات کاملاً اتفاقی کشور خود را ترک کنند و مایلند برای رسیدن به جلسه خود هزینه بیشتری برای قیمت بلیط هواپیما بپردازند. با نزدیک‌تر شدن به تاریخ حرکت، قیمت بلیط هواپیما افزایش یافته و تنها در کلاس‌های رزرو بالاتر و گران‌ تر صندلی وجود دارد.
در حالی که ممکن است انتظار داشته باشید خطوط هوایی چند روز قبل از روز پرواز قیمت بلیط هواپیما خود را کاهش دهند تا آخرین صندلی‌ها را اشغال کنند، برعکس این موضوع صادق است: فروش 20 درصد از صندلی‌های باقی‌مانده به قیمت  دلار برای مثال 1500 دلار سود بیشتری نسبت به فروش نیمی از آنها برای کرایه معمولی 550 دلار دارد.

How Is Price Of The Plane Ticket Determined

جایی که ممکن است شاهد کاهش قیمت‌ بلیط هواپیما نزدیک به تاریخ پرواز (یا حتی خیلی زودتر از آن) باشید، جایی است که صندلی های ارزان‌تر هنوز به طور کامل فروخته نشده‌اند، و شرکت هواپیمایی کلاس رزرو جدید با تخفیف را باز می‌کند و سعی می‌کند حداقل هزینه های آنها برای پرواز را پوشش دهد. 

چرا قیمت بلیط هواپیما تغییر می کند؟

قیمت بلیط هواپیما به دلیل در دسترس بودن صندلی و تقاضا تغییر می کند. کلاس‌های رزرو ارزان‌تر ممکن است فروخته شوند، حتی اگر 3 ماه تا تاریخ عزیمت شما باقی مانده باشد.
برخی از تاریخ های سال وجود دارد که به سادگی تقاضای بیشتری وجود دارد. هنگامی که افراد زیادی مجبور به پرواز به جایی هستند ( و حتی فراتر از آن زمانی که می خواهند به همان مقصد یا منطقه بروند)، خطوط هوایی قیمت بلیط هواپیما خود را در سطح بالاتری تعیین می کنند. روزهای خاص مانند تعطیلی کریسمس، شکرگزاری، عید نوروز، جشن های مذهبی و تعطیلات مدرسه شلوغ ترین زمان ها هستند.
اگرچه گاهی اوقات، دلیل پروازهای گران قیمت در ابتدا واضح به نظر نمی رسد. تصور کنید که می خواهید تعطیلات خود را در فیلیپین یا کشور تایلند بگذرانید و تاریخ سفر مورد نظر شما مصادف با تعطیلات رسمی در آنجا باشد. بسیاری از فیلیپینی‌هایی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند مایلند خانواده‌های خود را ببینند و به دلیل تقاضای بیشتر قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

آیا روزهای ارزان تری برای پرواز و رزرو بلیط هواپیما وجود دارد؟

بله، در واقع. حتی در طول یک هفته، قیمت بلیط هواپیما می تواند بسیار متفاوت باشند.
به طور کلی، خروج در روزهای دوشنبه، جمعه یا یکشنبه خطر پرداخت بیشتر برای بلیط را افزایش می دهد زیرا مسافران تجاری سفر خود را در این تاریخ ها ترک می کنند یا از سفر خود بازمی گردند و خانواده ها سفر آخر هفته خود را ترک می کنند یا از آن بازمی گردند.
یافتن قیمت بلیط هواپیما ارزان در روزهای سه شنبه، چهارشنبه یا شنبه احتمال بیشتری دارد. به‌علاوه، اگر با زمان‌های خروج و/یا رسیدن به مقصد مشکلی ندارید، شانس شما برای پرداخت قیمت بلیط هواپیما ارزان تر بیشتراست، زیرا بیشتر مردم ترجیح می‌دهند به جای ساعت 5 صبح، ساعت 9 صبح حرکت کنند یا قبل از ساعت 8 شب، نه 11 شب برگردند.
بسیاری از کلاس‌های رزرو ارزان‌ تر دارای محدودیت 14 روزه برای خرید هستند، به این معنی که فقط 14 روز یا بیشتر قبل از حرکت می‌توانید آنها را خریداری کنید. سایر کلاس‌های قیمت بلیط هواپیما ارزان‌تر نیز  قانون شنبه شب دارند، که در آن باید شنبه شب را در مقصد خود برای کرایه کمتر بگذارید. این رزوها معمولاً مسافران کاری را که می خواهند برای آخر هفته به خانه برسند یا لحظه آخری پرواز می کنند، رد می کنند.

آیا خطوط هوایی بیشتر برای یک مقصد به معنای قیمت ارزان تر بلیط است؟

رقابت خطوط هوایی نیز عامل مهمی در تعیین قیمت بلیط هواپیما شما است. اگر رقابت زیادی وجود داشته باشد (یعنی خطوط هوایی زیادی یه آنجا پرواز می کنند)، قیمت بلیط هواپیما به طور قابل توجهی ارزان تر خواهد بود. این فقط برای مناطق خاصی اعمال نمی شود، بلکه مسیرهای خاصی بین دو شهر (یعنی لس آنجلس - نیویورک، نیویورک - لندن) نیز اعمال می شود.
اگر رقابت خطوط هوایی زیاد باشد، به این معنی است که رقابت مسافران زیادی وجود دارد، به این معنی که افراد بیشتری می‌خواهند به یک مقصد خاص پرواز کنند. بنابراین، شما برای  رزرو کلاس‌های ارزان‌تر رقابت می‌کنید. به عنوان یک قانون کلی، هر چه زودتر پرواز خود را رزرو کنید، قیمت بلیط هواپیا شما کم تر است.

 

How Is Price Of The Plane Ticket Determined

اشتراک کد چیست؟

اشتراک کد (Codeshare) به این معنی است که دو (یا چند) خطوط هوایی مختلف پرواز یکسانی را با هم به اشتراک می گذارند و ارائه می دهند اما فقط یکی از آنها در واقع پرواز هواپیما را انجام می دهد. خطوط هوایی برای گسترش شبکه خود و پر کردن یک هواپیمای کامل (به جای داشتن 2 پرواز، نیمه پر) از اشتراک کد استفاده می کنند. اشتراک کد اغلب باعث می شود قیمت بلیط هواپیما تغییر چندانی به دلیل پر نشدن پرواز نداشته باشد. مزایای زیادی برای مسافر، مانند رزرو پرواز از A به B به C از طریق وب سایت یک شرکت هواپیمایی وجود دارد، حتی اگر این شرکت هواپیمایی در کل مسیر پرواز نداشته باشد.

تعیین قیمت بلیط هواپیما در ایران

در ایران قیمت بلیط هواپیما به صورت سیستمی به وسیله خط هوایی تعیین شده و در صورتی که بلیط چارتر را خریداری می کنید به وسیله آژانس هواپیمایی مورد نظر تعیین می گردد. لذا تفاوت قیمت هواپیما تا حد زیادی در نتیجه زمان خرید بلیط و سایتی که برای خرید بلیط هواپیما به آن مراجعه نموده اید به وجود می آید.
لذا همانطور که پیش تر توضیح دادیم تفاوت قیمت بلیط هواپیما می تواند تحت تاثیر نوع صندلی انتخابی شما، تاریخ سفر شما و پروازهای مستقیم یا غیر مستقیم داشتن به مقصدتان باشد. البته که همه دوست دارند قیمت بلیط هواپیما مناسب تری را بیابند و گاهی همین قیمت پایین تر انگیزه ای برای شما برای سفر با هواپیما می شود. بنابرای پیش از هر تصمیمی با شرایط و آفرهای پیشنهادی در کلاس های مختلف صندلی ارایه شده در خطوط هوایی متفاوت آشنا شوید. وقتی به سایت اعلام قیمت بلیط هواپیما های مختلف مراجعه می کنید عباراتی مانند اکونومی، بیزینس کلاس یا فرست کلاس در کنار قیمت بلیط هواپیما نوشته شده است. 

قیمت بلیط هواپیما اکنومی (اقتصادی)

بلیط های اقتصادی یا اکنومی کلاس قبل از سایر بلیط ها و معمولا از تاریخ های خیلی قبل فروخته می شوند. با این حال اگرچه قیمت این کلاس بسی کمتر از قیمت بلیط هواپیما بیزنس کلاس است، اما فراموش نکنید که امکانات و منوی ارایه شده به این بلیط ها نیز محدودتر از بیزنس کلاس است.

قیمت بلیط هواپیما بیزنس کلاس

قیمت بلیط هواپیما بیزنس کلاس بسیار گران تر از اکونومی می باشد. اگرچه تفاوت قیمت بلیط هواپیما در این دو مدل صندلی خیلی تفاوتی با هم ندارند، خدمات رفاهی و منوی غذای استانداردتر و بهتری به این طبقه از مسافران ارائه می شود.

قیمت بلیط هواپیما فرست کلاس

بلیط فرست کلاس (درجه 1) گران ترین بلیط در لیست قیمت بلیط هواپیما می باشد. امکانات رفاهی بلیط فرست کلاس بسیار بیشتر از دیگر طبقات است. پس اگر از نظر اقتصادی به دنبال بلیط هواپیما ارزان قیمت می گردید وقت خود را در این بخش صرف نکنید.

قیمت بلیط هواپیما برای پروازهای غیر مستقیم

از آنجایی که شما زمان بیشتری را در پروازهای غیر مستقیم سپری می کنید و مجبور به صرف زمان بیشتری به علت توقف های متعدد هواپیما هستید، معمولا قیمت بلیط هواپیما در پروازهای غیر مستقیم بیشتر از قیمت بلیط هواپیما در پروازهای مستقیم می باشد.

تفاوت قیمت بلیط هواپیما سیستمی و چارتری

قیمت بلیط هواپیما سیستمی غالبا خیلی بیش تر از قیمت بلیط هواپیما چارتری است. اما فراموش نکنید که تفاوت قیمت بلیط هواپیما در نهایت بیشتر به روزهای انتخابی شما برای سفر در طول هفته و اینکه چه زمانی بلیط را خریداری می کنید  بستگی دارد.
.در مجموع اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید به شما توصیه می کنیم به نکات زیر توجه فرمایید:

-     اول همه سایت های معروف خطوط هوایی را چک کنید چون اغلب قیمت های متفاوتی در سایت های مختلف اعلام می شوند. 
-    اگر زمان خاصی را برای سفر مد نظر ندارید با نمایندگان فروش بلیط مختلف در مورد یافتن روزهایی که قیمت بلیط هواپیما مناسب تر است مشورت کنید.
-    به امتیازها و امکاناتی که در مقابل افزایش قیمت بلیط هواپیما دریافت می کنید مانند اجازه حمل بار رایگان بیشتر و یا سابر امکانات رفاهی توجه فرمائید.
در سایت بای بای به سادگی می توانید از تفاوت قیمت بلیط هواپیما  و پروازهای موجود در روزهای هفته مطلع شوید.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!