قوانین کنسلی بلیط هواپیما

کنسلی بلیط هواپیما یک تجربه رایج در روند رزو بلیط هواپیما می باشد. برای هرکسی پیش می آید که به دلیل مسائل شخصی، خانوادگی، بیماری یا سایر علل مجبور به کنسل نمودن بلیط هواپیمای خود شود. در صورتی که چنین وضعیتی پیش آید باید از قوانین کنسلی بلیط هواپیما اطلاع داشته باشید و یک سری تشریفات خاص را برای کنسل کردن رزو خود طی کنید. 
در عصر کووید-۱۹، دانستن نکات مربوط به بازپرداخت بلیط هواپیما بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است. 
تا قبل از اینکه خطوط هوایی به دلیل شیوع کرونا از هزینه های فروش و بازپرداخت آن صرفه نظر کنند، قانون لغو پرواز 24 ساعته وجود داشت که به مسافران کمک می کرد صرف نظر از نوع بلیطی که رزرو می کردند، پول خود را پس بگیرند.
بنابراین، اگر بلیطی بخرید و نتوانید پرواز را انجام دهید، چگونه آن را کنسل کنید؟

نحوه کنسل کردن بلیط هواپیمای خریداری شده در 24 ساعت گذشته

مقررات بازپرداخت 24 ساعته وزارت حمل ‌ونقل بیان می‌کند که تمام خطوط هوایی داخلی، حتی شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی، در صورتی که رزرو ظرف یک روز لغو شود، باید مبلغ کامل بلیط را بازپرداخت کنند.
در اینجا به نکاتی در مورد قوانین کنسلی بلیط هواپیما اشاره نموده ایم که لازم است زمانی که قصد دارید پروازی را ظرف مدت  24 ساعت لغو کنید، بدانید.
یک سری استانداردهای خدمات مشتری وجود دارد که توسط وزارت حمل ‌ونقل تنظیم شده است و می‌گوید که شرکت‌های هواپیمایی باید به مسافران اجازه دهند تا ۲۴ ساعت بدون پرداخت هیچ هزینه ای پرواز خود را با نرخ اعلام شده رزرو کنند، یا رزرو خریداری‌شده را ظرف ۲۴ ساعت بدون جریمه لغو نموده و با به طور کامل هزینه ای که برای خرید بلیط کرده اند را بازپس بگیرند.
قوانین کنسلی بلیط هواپیما و فرم اصلی بازپرداخت وجه بلیط توسط تمام خطوط هوایی باید از قانون 24 ساعته پیروی کنند. به عبارتی تیک تاک ساعت از 24 ساعت پس از خرید بلیط شروع می شود.
قوانین کنسلی بلیط هواپیما مخصوصاً برای مسافرینی مفید است که می‌خواهند در یک پرواز اضطراری به طور ناگهانی پرواز کنند، در این صورت شرکت های هواپیمایی باید امکان کنسل کردن بلیط تا یک روز قبل را برای مشتریان خود در نظر گیرند تا بتوانند برنامه خود را با این تغییر زمانی فیکس کنند.
برای مثال فرض کنید:
"شما می خواهید برای خود و شریک زندگی خود بلیط بخرید، اما او برای چند ساعت آینده در یک جلسه گیر کرده است."  در چنین شرایطی بهترین گزینه این است که به ‌جای انتظار، بلیط تان را رزرو کنید تا بتوانید آن را با قیمت پایین تری خریداری کنید و پس از 24 ساعت تصمیم بگیرید که آیا بلیط‌ ها را نگه دارید یا گزینه بازپرداخت کامل وجه بلیط را انتخاب کنید. 
قوانین کنسلی بلیط هواپیما و بازپرداخت 24 ساعته برای همه کرایه‌ ها، حتی بلیط ‌های محدود کننده ساده اقتصادی یا سایر رزروهای معمولاً غیرقابل استرداد قابل اعمال است.  با این حال، مواردی وجود دارد که از دستورالعمل بازپرداخت مستثنی هستند.
توجه به این نکته مهم است که این قانون در موارد معدودی اعمال نمی شود. سیاست بازپرداخت فقط برای رزروهایی که حداقل هفت روز یا بیشتر قبل از حرکت انجام شده اند اعمال می شود، اما اگر کمتر از هفت روز قبل از تاریخ حرکت پرواز بلیط تان را رزرو کنید، قانون 24 ساعته، رزرو شما را پوشش نمی‌دهد – به این معنی که هیچ مهلتی برای لغو و دریافت بازپرداخت کامل وجه ندارید.
 علاوه بر این، خطوط هوایی این انتخاب را دارند که یا به مشتریان اجازه دهند تا کرایه خود را بدون پرداخت به مدت 24 ساعت نگه دارند یا در صورت لغو رزرو ظرف مدت 24 ساعت پس از خرید، مبلغ را بازپرداخت کنند، بنابراین اگر قبلاً کرایه خود را برای یک روز بدون پرداخت نگه داشته اید، و تصمیم به خرید آن بلیط دارید، در صورتی که تصمیم به لغو بلیط داشته باشید، طبق مقررات DOT واجد شرایط بازپرداخت نخواهید بود.
قانون لغو 24 ساعته پرواز همچنین فقط در مورد کرایه بلیط هایی که مستقیماً از یک شرکت هواپیمایی خریداری می شوند اعمال می شود،  بنابراین، اگر از طریق آژانس مسافرتی آنلاین، بلیط خود را خرید می‌کنید، قانون DOT شامل بلیط شما نمی‌شود و رزرو شما تابع خط‌ مشی بازپرداخت شرکت شخص ثالث خواهد بود.

 اگر یک شرکت هواپیمایی از قوانین کنسلی بلیط هواپیما 24 ساعته پیروی نمی کند چه باید کرد؟

طبق  قانون DOT، خطوط هوایی باید در مورد مهلت بازپرداخت یک روزه چه در وب سایت خود و چه زمانی که مسافران با آنها تماس می گیرند، پیشاپیش با مشتریان خود صحبت کنند.  
این بدان معناست که نه تنها توضیحی در مورد الزامات رزرو 24 ساعته باید در بخش سیاست بازپرداخت وب سایت یک شرکت هواپیمایی قابل مشاهده باشد (مانند صفحه شرایط و ضوابط یا اطلاع رسانی ها حین رزرو)، بلکه نمایندگان خدمات مشتری نیز باید این قانون را برای مسافرانی که با آنها در مورد قوانین کنسل کردن بلیط شان مشورت می کنند، توضیح دهند.
 قوانین کنسلی بلیط هواپیما می‌گوید، هر خط هوایی (از جمله شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی) که از این دستورالعمل‌ها پیروی نمی‌کند، رفتارهای «غیرمنصفانه و فریبنده ای» دارد.
اگر مشتریان مشکوک باشند که ایرلاین از این قانون پیروی نمی کند، می توانند شکایت خود از آن وب سایت را در وزارتخانه ثبت کنند.
موردهای زیادی نبوده که بشنویم که یک شرکت هواپیمایی از قانون 24 ساعته پیروی نمی‌ کند.  "برعکس، من شخصاً خوش شانس بودم که آنها برای من استثناء قائل شده اند و حتی به من اجازه دادند با چند ساعت تاخیر پروازم را لغو کنم، اما اگر این اتفاق بیافتد، نقض آشکار مقررات فدرال است و باید به DOT اطلاع داده شود."
آژانس فروش بلیط این شکایات را جدی می گیرد و بر اساس آنها عمل می کند. مهم نیست که به کجا پرواز می کنید یا نحوه رزرو شما به چه صورت است، لازم است فردی که یک بلیط هواپیما را خریداری می کند، قوانین لغو را برای کرایه خود بداند.
بنابراین هزینه تغییر یا لغو پرواز به جزئیات خاص خط‌ مشی یک شرکت هواپیمایی بستگی دارد که بسته به نوع ایرلاین متفاوت است.  در برخی موارد، می توانید بدون پرداخت هیچ هزینه ای در برنامه سفر خود تغییراتی ایجاد کنید.

آیا کنسلی بلیط هواپیما بدون پرداخت هزینه امکان پذیر است؟

یک راه ساده برای تغییر یا لغو پرواز بدون پرداخت هزینه این است که این کار را ظرف مدت 24 ساعت پس از رزرو بلیط تان انجام دهید.  بعد از این پنجره، گزینه بعدی این است که منتظر بمانید تا ایرلاین تغییری در پرواز– مثلا زمان حرکت، هواپیما و غیره ایجاد کند، که در صورت تغییر یا لغو به طور خودکار هزینه بلیط را به شما بازپرداخت می کند. 
اگر قصد لغو پرواز به دلیل COVID-19 را دارید، بسیاری از خطوط هوایی استثنائات خاصی برای چشم پوشی از هزینه های کنسلی قائل می شوند.  برای مثال، یونایتد ایرلاینز اولین ایرلاین بزرگ ایالات متحده بود که هزینه تغییر و کنسلی را برای همیشه حذف کرد و سایر خطوط هوایی به سرعت از آن پیروی کردند.  
در حالی که چند استثنا وجود دارد که باید مراقب آنها بود، تنظیم برنامه سفرتان آسان تر از همیشه است. 
 در ادامه برخی سیاست‌های لغو بعضی شرکت های هواپیمایی و تغییراتی را که در واکنش به شیوع این بیماری در این سیاست‌ها ایجاد کرده ‌اند را شرح می‌دهیم.

 

قوانین کنسلی بلیط هواپیما

 

هزینه تعویض تاریخ پرواز چقدر است؟

هر شرکت هواپیمایی برای تغییر یا لغو یک پرواز اقتصادی، جریمه دریافت می کند.  با این حال، هزینه ها می تواند بسته به اینکه پرواز شما به یک مقصد داخلی است یا یک پرواز بین المللی، متفاوت باشد.
با این حال، اگر بلیط خود را از یک شرکت هواپیمایی بزرگ خریداری نموده باشید و در وضعیت خاص و اضطراری قرار گرفته اید، احتمالاً می توانید پرواز خود را به صورت رایگان یا با هزینه کمتر تغییر دهید.  
پس از شیوع ویروس کرونا، اکثر خطوط هوایی بسیاری از هزینه های تغییرتاریخ  بلیط و قوانین کنسلی  بلیط هواپیما خود را اصلاح کرده و انعطاف پذیری بسیار بیشتری نسبت به قبل از خود نشان داده اند. 
لازم است بدانید که خطوط هوایی معمولاً از لغو پرواز خوششان نمی آید و بنابراین آن را آسان نمی کنند. قیمت بلیط‌ های کاملاً قابل استرداد اغلب دو برابر قیمت کرایه‌ های معمولی اقتصادی هستند، و گاهی اوقات حتی بلیط‌ های قابل استرداد هنوز هم هزینه کنسلی دارند.
 اگر فکر می کنید ممکن است مجبور شوید پرواز خود را کنسل کنید، این یکی از مواردی است که در هنگام رزرو بلیط خود با خواندن دقیق متن باید در نظر داشته باشید، زیرا سیاست های لغو ممکن است بسته به خط هوایی و کلاس کرایه خاصی که رزرو کرده اید بسیار متفاوت باشد.

عوامل تاثیر گذار بر قوانین کنسلی بلیط هواپیما

نوع بلیط سیستمی و چارتری

کنسل کردن بلیط هواپیما سیستمی و چارتری هر کدام روال خاص خود را دارد. پس اگر دیدید نیاز است بلیط تان را کنسل کنید اول ببینید که بلیطتان سیستمی است یا چارتری. اگر بلیط شما از نوع سیستمی باشد کنسلی آن آسان است، حتی خود به راحتی می توانید وارد حساب کاربری تان شده و از طریق یکی از سیستم های آن لاین بلیط خود را لغو کنید.
اگر امکان ورود به سایت را هم نداشته باشید می توانید بلیط تان را از طریق آژانس مسافرتی یا پشتیبان‌های سیستم آنلاین خرید بلیط کنسل کنید.
بلیط هواپیما چارتر را نمی توانید به این راحتی کنسل کنید، حداقل از طریق ورود به سایت با نام کاربری و رمز عبور که نمی شود و تنها از طریق چارتر کننده میسر می شود. 
از آنجایی که هر شرکت قوانین کنسلی بلیط هواپیمای مختص خود را دارد یرای کنسل نمودن بلیط چارتر مبلغ جریمه ثابت نیست، و حتی در اکثر موارد هیچ هزینه ای به شما بازپرداخت نمی شود.
در هر صورت جدای از نوع بلیط شما ساده ترین راه برای کنسل کردن بلیط شما تماس با سیستم پشتیبانی فروش بلیط و اخذ مشاوره از آنها می باشد.

عوامل تاثیر گذار بر مبلغ جریمه کنسلی بلیط هواپیما

یکی از موارد تاثیر گذار بر نرخ جریمه همانطور که گفتیم سیستمی و چارتری بودن بلیط شماست. غیر از آن 2 عمل مهم دیگر بر میزان خسارت تعیین شده تاثیر می گذارند:
-    زمان اعلام کنسلی بلیط
-    کلاس پروازی 

خسارت کنسلی بلیط هواپیما ماهان

نرخ جریمه کنسلی بلیط هواپیما ماهان برای کلاس J C Y V Q M N L O K S I X  در صورتی که کنسلی تا ساعت ۱۲ ظهر یک روز پیش از تاریخ پرواز انجام شود، 30٪ خواهد بود. در صورتی که 3 ساعت تا نیم ساعت قبل از پرواز بلیط تان را کنسل کنید 60 درصد از هزینه پرداختی کسر می شود.
اگر حتی بعد از پرواز هم بلیط کنسل شود همین 60% مبلغ کسر می شود.

نرخ خسارت کنسلی بلیط نوزاد

بیشتر شرکت های هواپیمایی هیچ صندلی به نوزاد اختصاص نمی دهند، لذا در این شرکت ها بلیط بدون پرداخت هیچ خسارتی کنسل می گردد.

شرایط عمومی و قوانین کنسلی بلیط هواپیما

-    کلیه اطلاعات درج شده در سایت باید به طور دقیق درج شود و در صورت غلط بودن اطلاعات مسولیت آن تماما بر عهده خریدار است.
-    در پرواز چارتر نیاز است یک نسخه از بلیط چاپ شود ولی در پروازهای سیستمی به همراه داشتن تنها شماره بلیط با کارت شناسایی معتبر هنگام ورود به هواپیما کافی است. 
-    بلیط خریداری شده قابل فروش یا واگذاری به دیگری نیست و مشخصات بلیط و کارت شناسایی مسافر باید با هم مطابقت داشته باشد.
-    در پروازهای خارجی باید الزاما پاسپورت شما حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد، در غیر این صورت مسولیت بی توجهی به این مساله بر عهده خریدار بلیط است.
-    در صورتی که در پروازهای خارجی ویزای کمتر از 6 ماه داشته یا اقامتی نداشته باشید الزاما باید بلیط برگشت خود ا هم هنگام خرید بلیط رزو کنید.
-    برای مسافران غیر ایرانی نیاز به مهر خروج در پاسپورت است و در صورت بی توجهی و عدم اخذ اجازه خروج از کشور مسولیت کنسلی بلیط به عهده شخص مسافر می باشد.
-    در صورتی که شرکت یا آژانس چارتر کننده در کنسلی بلیط شما نقش داشته باشد، اجازه دارید با مدارک معتبر به چارتر کننده مراجعه نموده و بلیط خود را مسترد کنید. 
-    همه بلیط های پرواز به شکل یک طرفه فروخته می شوند و در صورتی که قصد خرید بلیط رفت و برگشت را دارید هر کدام را جداگانه خریداری نمائید.
-    در صورت کنسل نمودن بلیط رفت اگر قصد دارید بلیط برگشت خود را ابطال نکنید لازم است بلیط رفت دیگری تهیه نمائید و به صورت مستند نشان دهید که در کدام تاریخ از کشور خارج شده و در چه تاریخی به کشور باز می گردید.
-    مسفرانی که بلیط هایی را تهیه می کنند که یک توقف دارد باید به خاطر داشته باشند که در پروازهای داخلی میزان توقف بیش از 3 ساعت و در پروازهای خارجی باید بیش از 5 ساعت باشد وگرنه کلیه مسولیت های از دست دادن بلیط دوم به عهده خود مسافر می باشد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!