آیا خرید بلیط کنسلی هواپیما امکان پذیر است؟

خرید بلیط کنسلی هواپیما یکی از اتفاقاتی است که ممکن است هر شخصی به هر دلیلی علاقه به اقدام آن داشته باشد. اصطلاح خرید ارزان بلیط کنسلی هواپیما که در بین مردم جا افتاده، کاملا اشتباه است. بلیط کنسلی پرواز های چارتری و سیستمی به همان نرخ قیمت بلیط های دیگر به فروش میرسند و هیچ قانونی برای به فروش رساندن کمتر آنها نیست! به هر دلیلی ممکن است یک شخص مجبور به لغو سفر خود شود یا با تغییراتی در زمان سفر مواجه شود. در همان لحظه کنسلی، بلیطش دوباره باقیمت روز بفروش میرسد و کمتر نیست!
در این مقاله قصد داریم تمام ابهامات پیرامون تغییر یا کنسلی بلیط هواپیما و خرید بلیط کنسلی هواپیما را رفع کنیم. به علاوه شما میتوانید با خواندن مقاله " قوانین و نکات تغییر و استرداد بلیط هواپیما" اطلاعات خود را کامل تر کنید.

خرید بلیط کنسلی هواپیما امکان پذیر است؟

فردی که قصد خرید بلیط کنسلی هواپیما را دارد، نرخ قیمتی که برای خرید بلیط دریافت میکند کاملا یکسان با بلیط های دیگر است و هیچ فرقی ندارد، البته ممکن است قیمت این نوع بلیط ها در سایت های چارتر کمی ارزان تر باشد اما تقریبا هیچ عنوان بلیط ارزانی مگر در زمان های کم سفر وجود ندارد. بهترین بلیط، بلیطی است که خاطرات خوبی را برای سفر شما خلق کند و شمارا به مقصد رویایی سفر خود به آسانی و با خدمات مناسب برساند. با خواندن مقاله " شرایط و قوانین رزرو و خرید بلیط هواپیما " میتوانید با قوانین خرید و رزرو بلیط های هواپیما آشنا شوید.

قوانین تغییر و کنسلی بلیط هواپیما در پرواز های داخلی

برای آشنایی با این قوانین ابتدا باید بدانید شرایط تغییر و کنسلی بلیط هواپیما پرواز های داخلی کاملا با پرواز های خارجی متفاوت است. اغلب در تمام سایت های خرید بلیط قوانین تغییر و کنسلی به طور کامل توضیح داده شده و وجه کنسلی بلیط هواپیما همیشه به کارت پرداخت کننده مسترد واریز میشود. البته لازم بذکر است عوامل مختلفی نیز بر میزان وجه کنسلی بلیط هواپیما در پرواز های داخلی اثر گذارند که این عوامل شامل:

ایرلاین

تمام ایرلاین های سراسر دنیا قوانین ویژه و خاص خود را در زمینه جریمه بلیط های هواپیما دارند، به طوری که با کنسلی بلیط هواپیمایتان شرایط متفاوتی نیز برای هر سفرتان درج خواهد شد و طبق آن قوانین، وجه کنسلی پرداخت میشود.

کلاس پروازی

برای پرواز های داخلی چندین کلاس پروازی تعریف شده که برخی از آنها مثلا اکونومی، بیزینس و فرست دارای نرخ جریمه متفاوتی برای کنسلی بلیط های هواپیما هستند و هر ایرلاین قوانین متفاوتی برای آن دارد. برخی از این کلاس های پروازی شامل موارد زیر میشوند:

کلاس نرخی J

هرگونه تغییر یا کنسلی بلیط هواپیما کلاس نرخی J تا قبل از ساعت 12 بعدازظهر روز قبل پرواز، وجه کنسلی را با کسر 20 درصد از بهای بلیط پروازی پرداخت میکند، اما در هنگام کنسلی بلیط از ساعت 12 بعدازظهر تا روز بعد این وجه با کسر 40 درصدی بهای بلیط بازگشت داده میشود. 

کلاس نرخی Y

هرگونه تغییر یا کنسلی بلیط هواپیما تا قبل از ساعت 12 بعدازظهر روز قبل از پرواز، وجه کنسلی با کسر 20 درصد از بهای بلیط هواپیما بازگردانده میشود و در هنگام کنسلی بلیط در ساعت 12 بعدازظهر روز قبل از پرواز به بعد وجه کنسلی با کسر 40 درصد از بهای بلیط هواپیما برگشت داده میشود.

کلاس نرخی V

در کلاس نرخی V هرگونه اقدام تغییر یا کنسلی بلیط، تا قبل از ساعت 12 بعدازظهر روز قبل از پرواز وجه کنسل شده با کسر 20 درصدی از بهای بلیط به فرد برگشت داده شده و در مقابل با کنسلی بلیط از ساعت 12 بعدازظهر روز قبل از پرواز به بعد وجه کنسلی را با کسر 40 درصدی برگشت می دهند.

کلاس نرخی Q

در این کلاس نرخی اما هرگونه تغییر یا کنسلی بلیط هواپیما تا قبل از ساعت 12 بعدازظهر روز قبل از پرواز با کسر 30 درصدی از بهای بلیط محاسبه میشود و اگر از ساعت 12 روز قبل از پرواز به بعد گذشته باشد، وجه بازگشتی با کسر 60 درصدی بهای بلیط محاسبه میشود.

کلاس نرخی N

با تغییر و کنسلی بلیط هواپیمای خود در کلاس نرخی N هیچ وجهی به شما برگشت داده نمیشود و در اینجا مجاز به انجام اقدامات کنسلی نمی باشید.

کلاس نرخی C

در این کلاس نرخی اقدامات تغییر و کنسلی از زمان صدور تا قبل از ساعت 12 بعدازظهر روز قبل از پرواز با پرداخت وجهی انجام میشود که 20 درصد از آن کسر خواهد شد، اما اگر بلیط کنسلی مربوط به ساعت 12 بعدازظهر روز قبل از پرواز به بعد باشد، مبلغی که به مسافر برگشت داده میشود با کسر 40 درصدی از بهای بلیط هواپیما محاسبه خواهد شد.

کلاس نرخی M

در کلاس نرخی M نیز انجام اقدامات تغییر و کنسلی بلیط هواپیما، اگر مربوط به قبل از ساعت 12 بعدازظهر روز قبل از پرواز باشد مبلغ پرداختی با کسر 30 درصدی از بهای بلیط هواپیما محاسبه میشود و اگر مربوط به ساعت 12 بعدازظهر روز قبل از پرواز به بعد باشد، وجه بازگشتی با کسر 60 درصدی از بهای بلیط محاسبه می شود.

مدت زمان مانده به پرواز

مدت زمانی که تا پرواز هواپیما فرصت دارید نیز بر مبلغ جریمه کنسلی بلیط شما تاثیر گذار است. منظور از این تاثیر گذار بودن این است که هرچه به زمان پرواز نزدیک تر شویم، میزان مبلغ جریمه کنسلی در تمامی ایرلاین های فعال، افزایش می یابد. مثلا برخی از این ایرلاین ها ممکن است، بعد از زمان پرواز مبلغ مشخص شده را به شما برگردانند یا برخی با کسر 100 درصدی از هزینه بلیط هواپیما جریمه کنسلی را تلقی میشوند.

 

آیا خرید بلیط کنسلی هواپیما امکان پذیر است؟

قوانین تغییر و کنسلی بلیط هواپیما در پرواز های خارجی

همانطور که قبلا گفتیم قوانین تغییر و کنسلی بلیط های هواپیما پرواز های خارجی و داخلی کاملا متفاوت ازهم است. قوانین تغییر و کنسلی بلیط های هواپیما در پرواز های خارجی نیز در وب سایت تمام ایرلاین ها موجود است و شما با خواندن آنها میتوانید اطلاعات خود را کامل تر کنید. البته اگر بلیط هواپیمای خود را بصورت حضوری خرید کرده باشید، کارشناسان فروش و قسمت توضیحات، اطلاعات کاربردی تری از تمام ویژگی های پرواز های خارجی و بین المللی به شما ارائه خواهند داد.
شخصی که بلیط هواپیمای پرواز خارجی خود را رفت و برگشت خریده باشد، نسبت به شخصی که دو بلیط هواپیما جداگانه یا به اصلاحی پرواز های یک طرفه خریده است، قوانین راحت تری را میتواند به خاطر بسپارد و مبالغ کمتری را نیز برای خرید هردو بلیط هواپیمای خود صرف خواهد کرد. در این شرایط و در صورت تقاضا برای کنسلی بلیط هواپیما، هزینه برگشتی با کسر یک مسیر یکطرفه، البته با بالاترین نرخ موجود در آن کابین محاسبه خواهد شد. 

نکات ضروری کنسلی بلیط هواپیما

علاوه بر اینکه هیچ گاه قیمت ارزانی برای خرید بلیط کنسلی هواپیما وجود ندارد، همانطور هیچ کسی نمیتواند بدون آگاهی اقدام به  خرید یا کنسل کردن بلیط خود نماید. زیرا تمام این فرآیند ها نیازمند دانستن نکاتی است که برخی از آنها عبارتند از:

  •  تمام مبلغ کنسلی بلیط هواپیما از طریق حواله بین بانکی و طی 72 ساعت کاری به شخص مسافر برگردانده میشود. البته شما میتوانید این مبلغ کنسلی را به اعتبار کاربریتان اضافه کرده و در زمانی دیگر بدون نیاز به واریز وجه، اقدام به خرید بلیط هواپیمای مورد نظر خود کنید.
  • در هنگام خرید بلیط هواپیما مطمئن شوید نام و نام خانوادگی شناسنامه ای مسافر را عینا وارد سیستم کنید، تا در هنگام پذیرش هیچ مشکلی نباشد. افرادی که دوگذرنامه مختلف ایرانی و خارجی دارند هم باید ابتدا نام درج شده در گذرنامه ایرانی خود را وارد کرده و سپس ایرانی!
  • وجه کنسلی بلیط هواپیما یک شخص تنها به کارت پرداخت کننده مسترد بازگشت داده میشود.
  • گذرنامه شخصی که قصد مسافرت دارد، حداقل تا شش ماه باید اعتبار داشته باشد تا بدون هیچ مشکلی از سفر خود لذت ببرد. اشخاصی که ویزای محدودی در اختیار دارند، برای اقدام به دریافت بلیط خود در پرواز های رفت و برگشت باید به محدوده اعتبار دقت لازم را به عمل آورند.
  • برای پروازهای هوایی که بیش از چهار ساعت تاخیر دارند، ایرلاین ها خدماتی را برنامه ریزی کرده اند که مثلا به مسافر در همان مسیر یک فقره بلیط هواپیما با 30 درصد تخفیف ارائه دهند و شخص مسافر با مراجعه به دفاتر فروش شرکت هواپیمایی مورد نظر میتواند آنرا دریافت کند.

جریمه بلیط های چارتر چگونه محاسبه میشود؟

قوانین جریمه ای بلیط های چارتری هیچ ربطی به قوانین ایرلاین و کلاس های پروازی ندارد، بلکه در اینجا این چارتر کننده ها هستند، که جریمه کنسلی بلیط هواپیما مسافر را محاسبه میکنند. در بسیاری از مواقع نیز مسافر نمیتواند بلیط خود را کنسل کند و در صورت اقدام به خرید، پیام هشدار برای آنها نمایش داده می شود. بنابراین در صورت عدم استفاده از بلیط پرواز، تمام وجه پرداختی شما از بین می رود. اگر خرید بلیط کنسلی هواپیما چارتر دارید باید بدانید این بلیط ها نیز قیمت های کاملا یکسانی با سایر بلیط ها دارند و با اطلاع از این موضوع و تعیین زمان و ساعت سفر خود میتوانید اقدام به خرید نمایید.

جریمه بلیط های سیستمی چگونه محاسبه میشود؟

اطلاعات کنسلی بلیط های سیستمی در تمام سایت های فعال آنها موجود است و شما میتوانید با توجه به زمان درخواست خود و همچنین کلاس پروازی، اقدام به کنسل یا تغییر بلیط هواپیما نمایید. قیمت خرید بلیط کنسلی هواپیما سیستمی نیز هیچ فرقی با سایر بلیط ها ندارد و به دلیل شرایط خالی بودن صندلی هواپیماها، اغلب ایرلاین ها این بلیط هارا نیز برای فروش قرار می دهند.

چطور میتوان از شرایط بیمه کنسلی پرواز استفاده کرد؟

وقتی صحبت از استفاده از شرایط بیمه کنسلی بلیط هواپیما می شود، دراصل همان شرایط پرداخت تشویقی شرکت عتیق گشت اصفهان، در حال تکرار است، که طی یک قرداد خصوصی این شرکت بر عهده گرفته است. با استفاده از این بیمه شرکت عتیق گشت تا 20 هزارتومن مازاد بر پرداخت اولیه مسافر، جهت تهیه بلیط جایگزین پرداخت میکند و مسافر باید تاریخ پرواز بلیط جایگزین خود را حداکثر تا سه روز قبل یا بعد از پرواز اولیه مشخص کند. فراموش نکنید، این بیمه مربوط به پروازی میشود که مستقیما توسط ایرلاین کنسل شده و پرواز های وابسته را شامل نمیشود.

نتیجه گیری

خرید بلیط های کنسلی همیشه امکان پذیر نیست و برطبق شانس یا کم بودن مسافران ممکن است، در دسترس باشد. اگر قصد سفر دارید تمام اطلاعیه های خرید بلیط را در نظر بگیرید و به امید خرید یک بلیط کنسلی منتظر ننشینید. 
با مراجعه به وب سایت BuyBuy.ir ما میتوانید اقدام به خرید بلیط های کنسلی هواپیما کنید و اگر نیاز به مشاوره های دقیق تری از شرایط خرید های بلیط های مختلف داشتید، میتوانید با کارشناسان ما در طول هفته و بیست و چهار ساعت روز در ارتباط باشید. 

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!