پرواز تهران به بم و بازدید از دیدنی ترین اماکن گردشگری بم

پرواز تهران به بم به عنوان یک شهر تاریخی همواره مورد توجه گردشگران و بازدید کنندگان از این شهر بوده است.
بم بین کوه های جبال بارز و کویر لوت در ارتفاع 1060 متری بالاتر از سطح دریا در جنوب شرقی ایران واقع است. بم و منطقه‌های مربوط به آن نشان دهنده منظره‌ای فرهنگی و گواهی استثنایی بر توسعه یک شهرک تجاری در فضای کویری منطقه آسیای مرکزی است.
بم در محل برخورد راه های تجاری اصلی در ضلع جنوبی فلات مرتفع ایران توسعه یافت و نمونه برتری از تعامل تأثیرات مختلف شد. این شهر نمونه‌ای برتر از استقرار ارگ محکم بم در منطقه آسیای مرکزی است که بر اساس ترکیبی از تکنیک‌های لایه گلی (چینه) با خشت¬های گلی (خشت) ساخته شده است.
پرواز تهران به بم- و بازدید از آثار فرهنگی این شهر
همچنین بم در واحه‌ای که در کل به لطف سیستم مدیریت آب زیرزمینی (قنات) ایجاد شده بود، رشد کرد. در واقع دید فرهنگی شهر بم با استفاده از این سیستم هیدرولیکی، نمایشی برتر از تعامل انسان و طبیعت در یک محیط کویری است.
موقعیت جغرافیایی شهر بم
شاید زمانی که با پرواز تهران به بم سفر می کنید متوجه موقعیت جغرافیایی این شهر شوید. بم در 200 کیلومتری جنوب شرقی کرمان در مسیر جاده کرمان- زاهدان در دشتی پهناور بین رشته کوه های بارز و کبودی در ارتفاع 1060 کیلومتری بالاتر از سطح دریا قرار دارد.
بم از چهار بخش به نام‌های مرکزی، فهرج، روداب، نرماشیر، پنج شهر به نام‌های «فهرج»، «براوات»، «بم»، «نظام سحر»، «نرماشیر» و نه دهستان تشکیل شده است.
بهترین زمان برای سفر با پرواز تهران به بم
آب و هوای این شهر گرم و خشک است و به علت نزدیکی با کویر از آب و هوای متحولی برخوردار است به صورتی که در تابستان گرم‌ترین منطقهکشور و در زمستان سردترین منطقهکشور است. بهترین فصول سال برای بازدید از این شهر اوایل پاییز یا فصل بهار است زیرا در این دو فصل گرما و سرما شما را اذیت نخواهد کرد. 
بازدید از آثار زلزله بم با پرواز تهران به بم
زلزله سال 2003 بم در ساعت 01:56 (ساعت 5:26 بامداد به وقت محلی ایران) در 26 دسامبر 2003، بم و استان کرمان و نواحی آن در جنوب شرقی ایران را لرزاند. پذیرفته‌شده‌ترین تخمین برای بزرگی این زمین‌لرزه 6.6 ریشتر است. مقیاس اندازه لحظه؛ توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا برآورد شده است. این زلزله به شدت ویرانگر بود و تعداد کشتگان به 26271 نفر و زخمیان به 30000 نفر رسید.
تأثیرات زلزله و خسارات با این واقعیت شدیدتر شد که شهر بیشتر از ساختمان‌های خشتی تشکیل شده بود که بسیاری از آنها با قوانین زلزله در ایران در سال 1989 تطبیق نداشتند و بیشتر مردم شهر در داخل خانه و خواب بودند.پس از زلزله، روابط آمریکا و ایران گرم شد و ایالات متحده آمریکا کمک‌های بشردوستانه مستقیمی به ایران کرد و در برابر آن دولت متعهد شد به توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی که از نظارت بیشتر بر منافع هسته‌ای این کشور حمایت می کرد مقید باشد. در مجموع 44 کشور برای کمک به عملیات امدادی پرسنل اعزام کردند و 60 کشور کمک و پشتیبانی ارائه کردند.

بازدید از برترین جاذبه‌های گردشگری بم با پرواز تهران به بم

بم بعد از کرمان مهم‌ترین شهر از دیدگاه خصوصیات تاریخی، فرهنگی و اقتصادی است و یکی از اولین شهرهای ایران از دیدگاه جاذبه‌های گردشگری است.
این شهر مرکز صنعتی کرمان بوده و نوغان‌سازی و صنعت نساجی در این ناحیه قدمتی طولانی دارد. باغداری، کشاورزی، دامداری و قالی بافی مبنای اقتصادی شهر بم است. مرکبات و خرمای این شهر که به «مضافتی» معروف است، از بهترین محصولات کشاورزی این ناحیه است.

خرید سوغات با پرواز تهران به بم

برخی از محصولات از جمله حنا، کلاچ سهان– کلمپه و قاووت از سوغاتی-های بم است. در ارتفاعات جنوب غربی بم معادن سرب و روی وجود دارد. ارگ جدید به عنوان یک مکان اقتصادی زیبا و پیشرفته در کنار محوطه تاریخی قدیمی (بزرگترین بنای خشتی جهان) از علل رونق این شهر است. اکنون این شهر تنها محدوده اقتصادی حرفه¬ای در خودروسازی و صنایع وابسته در ایران است. شما می توانید در سفر به این شهر برای دوستان و آشنایان خود سوغاتی از صنایع دستی و یا خرمای ارزشمند آن تهیه کنید.
 شرکت عمران ارگ در عرصه گسترش فعالیت‌های صنعتی، اقتصادی و گردشگری از جمله زیرساخت¬های مورد نیاز و امکانات پشتیبانی از قبیل ایجاد ترمینال اختصاصی در فرودگاه بم، ایجاد ترمینال مسافربری و باربری، ریلی، راه و انبارهای مجهز، تامین آب، برق و تلفن، احداث هتل، ورزشگاه، تامین تجهیزات و سایر امکانات مسئولیت ترمیم ارگ جدید را بر عهده داشت. نژاد ساکنان اولیه بم آریایی بوده و اکثرا پیرو مذهب شیعه هستند.
در ادامه این مقاله به معرفی چند جاذبه تاریخی می پردازم تا زمانی که به بم سفر نمودید هرچه بیشتر از این جاذبه‌ها بهره‌مند شوید.

بازدید از میدان گنجعلی خان با پرواز تهران به بم

 میدان گنجعلی خان به دستور گنجعلی خان حاکم پرطرفدار شهر کرمان در زمان صفویه ساخته شد. این میدان عابر پیاده شامل چند ساختمان مهم مانند: مسجد، حمام سنتی، مدرسه، کاروانسرا و بازار است.

بازدید از مسجد گنجعلی خان

مسجد گنجعلی خان مکانی بود که دانش آموزان و صاحبان مغازه های مجموعه گنجعلی خان برای نماز می¬رفتند. در این مسجد نماز خواندن دیگر جایز نیست. زیرا اکنون به یک اثر تاریخی تبدیل شده است. گچ بری و قرنیز کاری زیبا در این مسجد، بر جذابیت آن افزوده است.

بازدید از حمام تاریخی گنجعلی خان

فضای درونی حمام گنجعلی خان با گچ بری و نقاشی های دیواری که قصه های عاشقانه ایرانی و قصه های جنگاورانه قدیمی را روایت می‌کند تزیین شده است. اکنون این حمام حیرت انگیز یک موزه است و آدمک ها و اشیا قرار گرفته در آن بازدیدکنندگان را به گذشته می برند.

رفتن به ارگ تاریخی بم با پرواز تهران به بم

ارگ بم بزرگترین ساختار جهان است که از خشت ساخته شده است. این ارگ تاریخی در واقع در نقطه مرکزی یک قلعه تاریخی قرار گرفته است. 
کل بنا به دلیل اهمیتی که دارد به ارگ بم معروف است. زمان مشخصی برای ساخت این ارگ حیرت انگیز وجود ندارد. برخی از باستان شناسان زمان آن را در حدود دوران هخامنشیان تخمین می زنند. به ارگ بم در اثر زلزله سال 1382 آسیب های زیادی وارد شده است اما از آن زمان تا کنون بخش زیادی از آن بازسازی شده است.

بازدید از ارگ تاریخی راین با پرواز تهران به بم

ارگ راین در شهری با همین نام واقع است و دومین سازه ی بزرگ خشتی در جهان است. قدمت این ارگ بزرگ به دوره ساسانیان می‌رسد و هرگز توسط بیگانگان اشغال نشده است. ارگ راین به دلیل وجود 16 برج و معماری پیشرفته، غیر قابل نفوذترین سازه¬ ایران نامیده می شود. این سازه تاریخی چشمگیر تا 150 سال قبل استفاده می¬شد و حال برای بازدید همگان آزاد است.

قدم زدن در باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان بزرگترین باغ ایرانی و میراث جهانی یونسکو است. این باغ هم مثل بیشتر باغ‌هایی که در دوره قاجار ساخته شده‌اند، دارای سازه ای است که خانه مالک بوده است. این باغ تماشایی به دستور استاندار کرمان در سال 1897 میلادی ساخته شد و ساخت عمارت پس از آن به دستور نوه شاه آغاز شد، اما پس از مرگ وی ناتمام ماند. باغ شازده ماهان نگین استان کرمان است و یکی از مکان های تماشایی کشور است.

رفتن به باغ فتح آباد با پرواز تهران به بم

باغ فتح آباد در 25 کیلومتری مرکز کرمان هم به دستور حاکم شهر در دوره قاجار ساخته شد. این باغ تماشایی به عنوان محل اقامت تعطیلات استاندار و خانواده‌اش مورد استفاده قرار می‌گرفت. معماری عمارت باغ فتح آباد آمیخته-ای از سبک ایرانی و اروپایی است. امروزه از این باغ حیرت‌انگیز برای برداشت انواع گیاهان دارویی و برگزاری چند جشن ملی متعدد استفاده می‌شود.
بازدید از باغ در شب توصیه می‌شود زیرا نمای عمارت روشن شده و به زیبایی آن اضافه می کند. همچنین می توان اتاقی در عمارت اجاره کرد و شب را در این باغ باشکوه گذراند.

بازدید از قلعه دختر با پرواز تهران به بم

قلعه دختر که سابقه آن به 220 سال قبل از میلاد برمی‌گردد، بر بلندای کوهی در کرمان واقع است. این قلعه بزرگ از خشت و گل ساخته شده و سال ها مرکز کرمان بوده است. معنی نام آن قلعه دختر به الهه آناهیتا اشاره می کند. ویرانه‌های قلعه دختر از قدیمی‌ترین مکان‌های تاریخی کشور است و برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی مکان های تماشایی دارد.

تماشای گنبد جبلیه با پرواز تهران به بم

گنبد جبلیه یک بنای هشت ضلعی سنگی و گنبدی است. این سازه تاریخی یکی از اصلی‌ترین و همچنین یکی از اعجاب انگیزترین آثار کرمان است که کاربرد آن هنوز مشخص نیست. با این حال شواهد معتبری از زمان ساخت گنبد جبلیه در دست نیست. باستان شناسان آن را در دوره ساسانیان برآورد کرده اند. این سازه حیرت انگیز همچنین دارای چند کتیبه متعدد از دوره های مختلف تاریخ ایران است که بر زیبایی آن افزوده است.

 

پرواز تهران به بم و بازدید از دیدنی ترین اماکن گردشگری بم

 

زیارت در حرم شاه نعمت‌الله ولی

همچنین بازدید از این امامزاده را زمانی که با پرواز تهران به بم به این شهر سفر می کنید از دست ندهید. امامزاده شاه نعمت‌الله ولی در شهر ماهان یکی از زیباترین امامزاده های به جا مانده از دوران قاجار است. نعمت‌الله ولی شاعر و عارف معروف ایرانی بود. مانند بسیاری از دیگر شاعران و امامان و غیره در ایران امامزاده ای بعد از درگذشت وی برای بزرگداشت یاد او ساخته شد.
فضای داخلی این زیارتگاه باعظمت با گچ بری، نقاشی، کاشی کاری و دیگر هنرهای ایرانی تزیین شده است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد حرم شاه نعمت‌الله ولی استفاده از عناصر معماری 6 دهه ی مختلف است. این امامزاده خلوت امروزه اغلب مورد زیارت مردم محلی است که به دنبال ادای احترام به شاعر هستند و محل تجمع عارفان نیز می باشد.

بازدید از روستای تاریخی میمند با پرواز تهران به بم

روستای میمند یکی از بی نظیرترین و قدیمی ترین روستاهای ایران است. برآورد می شود که این روستای جذاب توسط آریایی ها ساخته شده است و قدمت آن تقریبا 12000 سال است. خانه‌های کنده‌کاری شده این روستا تحسین هر بیننده‌ای را بر می انگیزد. شکل این خانه ها دمای داخل را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می‌دارد. بازدید از روستای دیدنی میمند و دیدار با مردم مهربان آن یکی از بهترین تجربیاتی است که می‌توانید در استان کرمان کسب کنید.

رفتن به کتابخانه ملی کرمان

در سفر به بم با پرواز تهران به بم سری هم بزنید به کتابخانه این شهر. ساختمان فعلی کتابخانه ملی کرمان در سال 1929 ساخته شده است. اگرچه باورش سخت است، اما این سازه زیبا یک کارخانه پارچه بود که بعد از مدتی تعطیل شد. این سازه 60 سال بعد بازسازی شد و علنا به کتابخانه ملی تهران تبدیل شد. این کتابخانه اکنون دارای 121 جلد کتاب است و مرکز فرهنگ و دانش کرمان است.

بازدید از موزه صنعتی با پرواز تهران به بم

موزه صنعتی دومین موزه بزرگ هنرهای معاصر ایران پس از موزه تهران است. این موزه تا سال 1356 پرورشگاه بود و به نام علی اکبر صنعتی یکی از بچه های پرورشگاه که پس از آن به یکی از بزرگترین مجسمه سازان ایران تبدیل شد نامیده شده است. اکنون موزه صنعتی دارای بیش از 1200 اثر هنری از قبیل مجسمه های ساخته شده از گچ، برنز و چوب و آبرنگ و نقاشی رنگ و روغن است.

اکنون وقت آن است که به معرفی چند جاذبه طبیعی بپردازم:

رفتن به آبشارهای سیمک با پرواز تهران به بم

آبشار سیمک در 35 کیلومتری شمال شهر کرمان قرار دارد و شامل 13 آبشار است. این آبشارهای زیبا در دامنه کوه قرار دارد. شما می توانید از آبشارهای سیمک بازدید کنید و از منظره سرسبز منطقه کیف کنید.

کوهنوردی در کوه هزار با پرواز تهران به بم

کوه هزار با ارتفاع 4501 متر بلندترین قله در بخش مرکزی ایران است. نام آن یعنی هزار به گوناگونی گیاهان روییده در این کوه اشاره دارد.
کوه هزار در نزدیکی شهر راین قرار دارد. اگر در کنار سیاحت در کرمان به دنبال ماجراجویی هستید، می توانید روز خود را با بالا رفتن از این کوه حیرت انگیز بگذرانید.

گردشگری در پیست اسکی سیرچ

پیست اسکی سیرچ بزرگترین پیست اسکی در مرکز و جنوب ایران است. این پیست اسکی در هم¬جواری روستای سیرچ است و فقط یک ساعت با گرمترین نقطه روی زمین فاصله دارد. بالاترین نقطه این گردشگاه 2700 متر ارتفاع دارد. پیست اسکی سیرچ هر سال با اولین بارش برف به پیشواز بسیاری از علاقه مندان به اسکی می رود. شما همچنین می توانید پس از یک روز عالی اسکی در چشمه های آب گرم سیرچ استراحت کنید.
برخی از تفریحات شبانه و مکان های خلوت (دنج) نیز در بم وجود دارد که همواره گردشگران را به سوی خود جذب کرده است.

صرف چای در چایخانه وکیل با پرواز تهران به بم

چایخانه وکیل که پیشینه ی آن به دوران قاجار برمی‌گردد، در ابتدا حمام سنتی بوده است. اگر حیران معماری زیرکانه و تزئینات خاص حمام های سنتی ایرانی مثل حمام گنجعلی خان هستید، گذراندن یک عصر آرام در یکی از آن-ها و خوردن چای، تجربه بسیار زیبایی خواهد بود. محوطه سنتی این چایخانه خاص شما را به گذشته می برد و سفر کرمان را به یادماندنی تر می کند.

لذت خرید در بازار بزرگ کرمان با پرواز تهران به بم

بازار جامع یا بازار بزرگ کرمان طولانی‌ترین بازار ایران است. هر قسمت از این بازار بزرگ به نوع خاصی از محصولات اختصاص دارد تا شیوه خرید را آسان کند. فضای سنتی و معماری زیبای این بازار، خرید را لذت-بخش تر می کند. در بازار جامع می‌توانید هر نوع سوغات و محصولات دیگری را پیدا کنید.

خرید سوغات از شهر کرمان

از آنجایی که بم به کرمان بسیار نزدیک است حتما به کرمان هم بروید. کرمان به تولید فراوان بهترین نوع پسته در ایران معروف است. پسته برداشت شده در این استان به بسیاری از کشورهای خارجی صادر می شود. قیمت آن نسبت به کشورهای اروپایی بسیار کمتر است و این مغز خوشمزه را به بهترین سوغات کرمان تبدیل کرده است. همچنین در کرمان می توانید چند شیرینی خاص پیدا کنید که معروف‌ترین آنها عبارتند از: مسقطی، حلوای پسته و سوهان.
از طرف دیگر، اگر به دنبال کادویی ویژه برای خانواده و دوستان خود هستید، صنایع دستی این شهر مانند فرش دستباف، حصیری و دیگر انواع پارچه های اعلا مثل گلیم و جاجیم بهترین انتخاب برای شما هستند.

جمع بندی

با پرواز تهران به بم می توانید سفری به تاریخ گذشته داشته باشید و از دیدن اماکنی که به دوران هخامنشیان بر می‌گردد لذت ببرید. پس فرصت را از دست ندهید و همین الان برای خرید بلیط از سایت بای بای اقدام کنید تا در نزدیک ترین تاریخ ممکن به آنجا سفر کنید.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!