خرید بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل و بازدید از مناطق دیدنی این شهر و تهیه بهترین سوغات اردبیل

اردبیل شهر باستانی استان آذربایجان ایران است و بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل همواره به دلیل اهداف گردشگری که در این شهر وجود دارد مورد استقبال واقع می شود. 
در این مقاله در ابتدا به معرفی شهر اردبیل و بازدید از اهداف گردشگری آن با تهیه بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل پرداخته و سپس به شما کمک می کنیم تا بهترین سوغاتی‌ها را از این شهر تهیه نمایید.
در سرشماری سال 2011 جمعیت اردبیل 546365 نفر با 156324 خانواده سرشماری شد، که اکثریت غالب آن را ترک‌های ایرانی تشکیل می دادند. زبان اصلی مردم شهر اردبیل آذربایجانی یا همان آذری است. 

سفر تجاری به اردبیل با خرید بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل

اردبیل به تجارت ابریشم و فرش معروف است. قالی‌های اردبیل شهرت دارند و فرش های اردبیل قدیم جزو بهترین فرش‌های کلاسیک ایرانی محسوب می شوند. بنابراین همواره برخی تجار اصفهانی فرش برای خرید فرش و قالیچه با تهیه بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل به این شهر سفر می کنند.

بازدید از مسجد اردبیل با خرید بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل

اردبیل همچنین محل میراث جهانی، مسجد اردبیل، آرامگاه شیخ صفی الدین بنیان گذار سلسله صفویه است. شیخ صفی الدین اسحاق اردبیلی، همنام مسلمان کرد و اهل سنت سلسله صفوی، بنیانگذار سلسله صفویه و وارث روحانی و داماد صوفی بزرگ مرشد شیخ زاهد گیلانی، اهل لاهیجان در استان گیلان در شمال ایران بود. بیشتر آنچه در مورد ان می‌دانیم از صفوات الصفا می‌آید، کتابی که یکی از پیروانش نوشته است. 

قدم زدن در کنار دریاچه شورابیل با خرید بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل

دریاچه شورابیل دریاچه‌ای است که در منطقه تپه‌ای جنوب شهر ایران، اردبیل واقع شده است. دانشگاه اردبیل در نزدیکی دریاچه واقع شده است. سطح دریاچه 640000 متر مربع است و با لایه نازکی از مواد معدنی سفید پوشیده شده است که برای درمان بیماری های پوستی و روماتیسم مفید است.
مجتمع تفریحی شورابیل در نزدیکی دریاچه واقع شده است. این دریاچه توسط یک جاده خوش منظره که مناظری از دریاچه و کوه سبلان در ان نزدیکی دارد احاطه شده است .
در گذشته، این دریاچه با گل و لای و غلظت زیاد نمک و سایر مواد معدنی پوشیده شده بود تا هیچ ماهی نتواند زنده بماند. مسئولین اردبیل در سال 1377 اقدام به رقیق کردن اب دریاچه با اتصال رودخانه‌های اطراف کردند. پس از گذشت تقریبا 2 سال انها همچنین شروع به پرورش نوعی ماهی به نام قزل الا در این دریاچه کردند که به داشتن گوشت صورتی و شگفت انگیزش معروف است. 

بازدید از دریاچه دهانه کوه سبلان با خرید بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل

دریاچه دهانه کوه سبلان، سبلان یا ساولان آتشفشانی غیر فعال در رشته کوه البرز و استان اردبیل در شمال غربی ایران است. این کوه با ارتفاع 4811 متر سومین کوه مرتفع ایران است. دریاچه‌ای در دهانه و قله آن تشکیل شده است که اکنون به یک مکان دیدنی تبدیل گشته است. همچنین، در یکی از دامنه‌های آن در ارتفاع حدود 3600 متری صخره‌های بزرگی از رخنمون‌های آتشفشانی فرسایش یافته وجود دارد که شبیه حیوانات، پرندگان و حشرات است. 

بازدید از مسجد جامع اردبیل با تهیه بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل

مسجد جامع اردبیل که در برخی منابع از آن به نام مسجد جامع نیز یاد می شود، بخش باقی مانده از مجموعه بزرگی است که در دوره‌های مختلف تاریخی ساخته شده است. اما موج بلند ساخت و سازها مربوط به سلسله سلجوقیان بود. اگرچه این مکان در اصل عبادتگاهی بود که متعلق به سال های قبل از اسلام در ایران بوده است، در قدیم از آن به عنوان آتشکده امپراطوری اشکانی استفاده می‌شد. 
بخش های حیاط، گنبد باشکوه مسجد و ایوان آن در حمله مغول ها ویران شده و تنها بخش هایی از مجموعه به عنوان میراثی برای نسل های بعدی باقی مانده است و شامل گنبد و ایوان مسجد بزرگ می شود.
مناره استوانه ای و آجری این مسجد یادآور دوران سلجوقی است. از آنجایی که ساخت مسجد اردبیل به سال‌ها قبل از سلسله سلجوقیان باز می‌گردد نقشه آن بر اساس چهار ایوان محبوب این عصر طراحی شده است.
در زیر گنبد راهرو ها و دهلیزهایی قرار دارد که بر اساس محاسبات دقیق رفت و آمد مردم را تسهیل می کرده و در مجالس مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این راهرو ها را می توان به عنوان یک تقاطع دید که طول هر کدام از آنها حدود 2 متر است. فضای اصلی مسجد صورت مربعی شکل است که با قطر بندی که به صورت گج بری است و فینس معرق در هر گوشه تالار تزیین شده است. 
در هر گوشه تالار اسکین‌هایی با نقوش بزرگ تزیین شده و دارای روزنه‌هایی مستطیل شکلی است و نور از طریق آنها وارد فضا شده و بر سبک الهی محراب می‌افزاید. 

قدم زدن در کنار دریاچه نئور با رزرو بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل

یکی دیگر از مکان‌های گردشگری اردبیل که هنگام سفر به این شهر نباید بازدید از آن را از دست بدهید این دریاچه زیبا است. دریاچه نئور دریاچه‌ای طبیعی است که در خط مرزی دو استان گیلان و اردبیل قرار دارد. به دلیل اب شیرین، بارندگی و اب و هوای مناسب آنجا، این دریاچه محیط مناسبی را برای زندگی انواع ماهیان فراهم کرده است، به طوری که این دریاچه یک مقصد جذاب برای گردشگران به ویژه در فصول گرم سال فراهم نموده است. 
دریاچه نئور به عنوان بخشی از منطقه حفاظت شده لیسار در 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل در مسیر خلخال قرار دارد. منطقه تالش نیز در جنوب دریاچه نئور قرار دارد. این دریاچه از سال 1348 خورشیدی تحت حمایت سازمان حفاظت از محیط زیست بوده است و هم اکنون یکی از مراکز اصلی تحقیقاتی آبزیان در این سازمان می‌باشد.
نئور زیستگاه بسیار مناسبی برای یکی از گونه‌های قزل آلا یعنی قزل آلای رنگین کمان است و گردشگران زیادی برای تجربه ماهیگیری به این مکان می‌آیند. باید گفت که در دریاچه نئور همه ساله قبل از شروع فصول سرد، ماهی‌های مولد در رها می‌شوند تا جمعیت ماهی‌های این دریاچه حفظ شود.
مسیر پیاده روی دریاچه نئور تا ارتفاعات سوباتان یکی از مسیرهای محبوب طبیعت گردان و کوهنوردان است.

بازدید از سوباتان با خرید بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل

اگر فرصتی برای بازدید از دریاچه داشتید حتما سری هم به سوباتان بزنید. سوباتان در 19 کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور واقع شده است و چشم انداز شگفت انگیزی از کلبه های چوبی و چراگاه های دام دارد.

 

خرید بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل و بازدید از مناطق دیدنی این شهر و تهیه بهترین سوغات اردبیل

 

خرید بهترین سوغات از اردبیل

زمانی که به اردبیل با خرید بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل سفر نمودید می توانید از تحفه های بی نظیر این شهر به رسم یادگار برای خانواده و دوستانتان سوغاتی تهیه کنید. 
سوغات اردبیل به طور کلی با بسیاری از شهرهای ایران متفاوت است. شاید به دلیل آب و هوای خوب و دشت باشد که اردبیل استانی است که سالانه پذیرای گردشگران زیادی است که برای بازدید از جاذبه هایی مانند آب گرم، پیست اسکی، طبیعت زیبا به آنجا سفر می‌کنند و به جای این مکان ها به دنبال یافتن بازارهای این شهر برای تهیه سوغات اردبیل هستند. در اینجا شما را با سوغات معروف اردبیل آشنا می کنم. 

خرید عسل و حلی سیاه محلی

سوغات عسل کوه سبلان، حلوای سیاه، تخمه ی افتابگردان و خامه  بسیار معروف است. 
از دیگر سوغات اردبیل می توان به موارد زیر اشاره کرد: شکلات روست، کره و روغن، ترشی محلی، انواع مرباها از جمله: مربای گل و همینطور گیلاس، مرکبات، لیمو، موز و هویج و غیره.

خرید عسل از اردبیل با خرید بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل

عسل سوغات شناخته شده اردبیل و مناطق اطراف ان است. اردبیل به دلیل وجود دشت‌های پر گل و گیاهانی مانند پونه کوهی، گشنیز، گون, آویشن، عسل و.... معروف است. 
در دامنه سبلان و سایر مناطق استان نمی‌توان به راحتی از کیفیت و طعم بالای این عسل چشم پوشی کرد. درصد قابل توجهی از عسل مورد نیاز ایران در اردبیل تولید می‌شود. این عسل کاملا خالص و بسیار مفید است. 
عسل اردبیل بسته به نوع گیاه در رنگ‌های مختلف از زرد روشن تا قرمز تیره تولید می‌شود. عسل و فراورده‌های مشتق شده از آن در صنایع پزشکی، ارایشی و بهداشتی و غذایی کاربرد دارد. 
خواص درمانی عسل اردبیل به شرح زیر است:
-    التیام بخش درد
-    رفع آلودگی دستگاه گوارش
-    التیام بخش زخم 
-    درمان بیماری های قلبی، عصبی، روماتیسم و. ..
عسل اردبیل با طعم‌های مختلف موجود است. زنبور‌ها شهد یک یا چند گیاه را جمع آوری می‌کنند. به همین دلیل نام این عسل از نام یک گیاه گرفته شده است. چند مثال از این عسل شامل: عسل و آویشن گون می شود که فواید سلامتی زیادی دارد از جمله: رفع نگرانی، درمان صرع، بیماری تنفسی، درد مفاصل، بهبود بینایی و غیره.
شبدر عسلی و اسپرس که از محصولات این شهر است نیز خواص دارویی دارد. از جمله این خواص می توان به تنظیم هورمون های بدن، خاصیت آرام بخش آن اشاره کرد.
شما می توانید زمانی که با خرید بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل به این شهر سفر می کنید هدیه ای از عسل هل گیاه برای دوستان خود تهیه کنید.
عسل چهل گیاه توسط زنبور عسل  از گیاهی تهیه می‌شود که در فصل بهار کاشته می‌شود. این گیاه به دلیل تنوع قدرتی که دارد چهل عسل نامیده می شود. خواص دارویی این عسل عبارتند از: مسکن سرفه، و بیماری های ریوی. 

خرید لبنیات اردبیل با سفر به این شهر

پرفروش ترین لبنیات اردبیل شیر و کره است که گردشگرانی که با تهیه بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل به این شهر سفر می کنند، معمولا در وعده صبحانه از آن با عسل استفاده می‌کنند. می‌توان گفت که سرشیر اردبیل علاوه بر اینکه یکی از لذیذ ترین محصولات لبنی این شهر است، یکی از پرطرفدارترین محصولات آن نیز می‌باشد. 
در واقع سرشیر یک چربی طبیعی شیر است که از جوشاندن آن به قدر کافی تهیه می‌شود. اهالی این شهر برای تهیه سرشیر با کیفیت بالا از شیر گاو استفاده می‌کنند که چربی بسیار بالایی دارد. به طور کلی می‌توان گفت که کره و شیر و دوغ در کنار عسل از معروف ترین محصولات و سوغات اردبیل و منطقه سبلان هستند. 

قرابیه، یک کیک خوشمزه پر از آجیل

سفر به اردبیل با خرید بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل بدون امتحان قرابیه خالی از لطف است.
قرابیه از آن نوع شیرینی‌هایی است که به مرور زمان فراموش نمی‌شود. قرابیه یکی از پرفروش‌ترین شیرینی‌ها در شیرینی فروشی‌های اردبیل و بسیاری از شهر‌های ایران می‌باشد. برای تهیه کیک قرابیه از بادام، شکر و سفیده تخم مرغ و همچنین مغز پسته برای تزیین آن استفاده می‌شود. طعم شیرین و بافت نرم و ترد این کیک طرفدارن زیادی را برای آن به ارمغان آورده است. 

خرید سوغاتی از قطاب با تهیه بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل

در سفر به اردبیل همچنین قطاب، یه شیرینی خوشمزه بخوریم. 
اگر چه قطاب یزد نزد همه ایرانیان شهرت دارد، قطاب خلخال با نوع منحصر به فرد قطاب عسلی یا به زبان محلی بالاتماز در رقابت تنگاتنگ با نوع یزدی این شیرینی است. قطاب خلخال یکی از سوغاتی های خوشمزه استان اردبیل است که با ماست، تخم مرغ، آرد، عسل، شکر، گردو، دارچین و میخک درست می‌کنند. این خوراکی طرفداران زیادی دارد و می‌تواند سوغاتی محبوبی برای دوستان شما باشد. 

امتحان حلوای اردبیل با تهیه بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل

قبل از چشیدن طعم حلوای اردبیل سفر خود را تمام نکنید. حلوا یکی از محبوبترین و خوشمزه ترین شیرینی‌هایی است که در ایران می توانید بخورید. تقریبا هر شهر ایران، حلوای خاص خود را دارد که ویژگی‌های خاصی دارد.
اردبیل همچنین دارای حلواهای محلی و خوشمزه‌ای مانند حلوای زنجبیلی، حلوای سفید و حلوای قره است که به دلیل طعم لذیذ خود طرفداران زیادی دارد. انواع حلواهای متنوع از سوغات محبوب اردبیل و هدیه شیرین فراموش نشدنی است. 

خرید باقلوای اردبیل با خرید بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل

باقلوا، یکی از خوشمزه ترین سوغاتی های اردبیل است.
همه ما باقلوا را به عنوان سوغات شهر یزد می‌شناسیم. اما اردبیل هم نوعی باقلوا دارد که آن را به طرز منحصر به فردی تهیه می‌کنند. باقلوای اردبیل با شیر، گردو، پسته و تخم مرغ تهیه می‌شود. شما می توانید باقلوا را در تمام شیرینی فروشی‌های این منطقه پیدا کنید. این باقلوا بسیار شبیه باقلوای معروف استانبولی است. 

تهیه نان فتیر، سالم ترین سوغاتی با خرید بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل

نان فتیر یکی از سوغاتی‌های خوشمزه اردبیل است که امروزه در سراسر استان به صورت صنعتی نیز به فروش می‌رسد. اکثر قنادی‌های اردبیل این نان را دارند و به راحتی می‌توانید آن را خریداری کنید. از آنجایی که این نان جوش شیرین ندارد، فتیر اردبیل بسیار سالم است. 
در اردبیل فتیر را با خمیر مایه و آب و شکر تهیه می‌کنند و برای طعم دادن از گردو و دارچین استفاده می‌کنند. اگر این نان را از اردبیل خریدید حتما ان را با عسل سبلان، کره و دوغ میل کنید. 

خرید سوغاتی جاجیم با تهیه بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل 

جاجیم، فقط زیبایی محض است. جاجیم بافی یکی از صنایع دستی استان اردبیل است و عشایر این استان در بافندگی خود تبحر زیادی دارند. طرح‌های اصلی جاجیم های اردبیلی طرح‌های لوزی با رنگ‌های متنوع است. جاجیم یکی از محبوب ترین سوغاتی‌های اردبیل است که می‌توانید در سفر به این استان خریداری کنید. در گذشته تخت یا به اصطلاح جاجیم را می پیچیدند. بنابراین در ان زمان به ان جاجم می گفتند، اما به مرور زمان و به راحتی نام آن به جاجیم تغییر یافت. 

خرید سوغات پلاس با تهیه بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل

پلاس، زیباترین پارچه زمینی است که می توانید داشته باشید. این بافت در شهر های ایران بسیار پرطرفدار است و زنان عشایری بسیار از ان استفاده می‌کنند. 

جمع بندی

با خرید بلیط هواپیما اصفهان به اردبیل می توانید بهه این شهر زیبا سفر کنید و علاوه بر لذت بردن از اهداف گردشگری و تاریخی این شهر سوغاتی از بهترین خوراکی ها و محصولات این شهر تهیه نمایید.
پس بدون اتلاف وقت همین الان بلیط خود را از سایت بای بای رزرو کنید تا در اولین تعیطلات پیش رو به این شهر زیا سفر کنید.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!